Jak obniżyć koszty usług IT w organizacjach non-profit?

Sprawna infrastruktura informatyczna, odpowiednie oprogramowanie i obecność w Internecie to w XXI wieku  niezbędne elementy efektywnego funkcjonowania i rozwoju każdej organizacji „trzeciego sektora”. Wiążą się z tym niemałe koszty, jednak w przypadku organizacji typu non-profit istnieje kilka sposobów znaczącego ich obniżenia, m.in. poprzez pozyskanie legalnego oprogramowania za darmo lub za ułamek ceny rynkowej.

 
nonprofitOd strony administracyjno-organizacyjnej funkcjonowanie organizacji „trzeciego sektora” przypomina funkcjonowanie komercyjnych przedsiębiorstw. Często jednak nie są one w stanie wyłożyć na niezbędną infrastrukturę informatyczną tyle co spółki nastawione na osiągnięcie zysku.
Dążąc do minimalizacji kosztów funkcjonowania organizacji w obszarze wykorzystywanego oprogramowania oraz obecności w Internecie warto zapoznać się i przystąpić do programów proponowanych podmiotom non-profit i organizacjom pozarządowym (NGO) przez światowych potentatów branży internetowej oraz znanych producentów oprogramowania.
Skorzystanie z udogodnień oferowanych przez takich gigantów jak Google, Microsoft czy Symantec może zauważalnie zmniejszyć wydatki z jednoczesnym utrzymaniem najwyższego poziomu i bezpieczeństwa stosowanych rozwiązań.
Jako firma mająca wieloletnie doświadczenie w obsłudze informatycznej organizacji „trzeciego sektora” (m.in. Polskiej Akcji Humanitarnej) przedstawiamy poniżej krótką charakterystykę najciekawszych naszym zdaniem i wartych zaimplementowania pomysłów.

Google Ad Grants – darmowa reklama w Internecie

Przeznaczona dla organizacji non-profit odmiana programu reklamowego online Google AdWords w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej świata.
Spełniającym warunki uczestnictwa w programie i zweryfikowanym podmiotom non-profit firma Google oferuje comiesięczny grant w wysokości $10.000 (dziesięciu tysięcy dolarów) do wykorzystania na taką formę promowania własnej działalności.
Reklamy wyświetlają się kontekstowo – gdy użytkownicy szukają określonych słów lub fraz (tj. słów kluczowych) lub przeglądają witryny powiązane tematycznie z obszarem działania organizacji. Co ważne, dzięki określaniu stawek kosztu kliknięcia w formie CPC (Cost per Click) reklamodawca płaci tylko za kliknięcia reklam przez użytkowników, nie zaś za samo ich wyświetlenia.

Office 365 Nonprofit

Jest to oferta firmy Microsoft dla organizacji pozarządowych i charytatywnych. Umożliwia pozyskanie w formie darowizny pakietu znanych i automatycznie aktualizowanych do najnowszej wersji programów biurowych Microsoft Office, poczty elektronicznej, Skype’a oraz narzędzi do współpracy w chmurze. Są one umieszczone na serwerach Microsoftu, umożliwiając łatwy dostęp online z dowolnego miejsca na świecie – co jest szczególnie wygodne dla pracowników organizacji pracujących poza jej siedzibą.
Z badania przeprowadzonego niedawno przez partnera Microsoft, TechSoup Global, wynika, że dla organizacji non-profit największymi zaletami pracy w chmurze są łatwiejsza administracja IT (79% wskazań), oszczędności kosztów (62%), usprawnienie współpracy (61%) oraz bezpieczeństwo danych (54%).

Fundacja TechSoup

Fundacja TechSoup, działająca w ramach ogólnoświatowej grupy TechSoup Global, stawia sobie za cel dążenie aby każda organizacja pożytku publicznego w Polsce miała zaplecze technologiczne i wiedzę, pozwalające na pełne wykorzystanie jej potencjału.
Współpracując z firmami technologicznymi (m.in. Microsoft, Adobe, Cisco, Symantec) TechSoup umożliwia organizacjom NGO nabycie na preferencyjnych warunkach produktów technologicznych, których ze względu na ograniczone środki nie mogłyby one zakupić po cenach rynkowych. Dzięki wsparciu TechSoup, mogą one wejść w posiadanie legalnego oprogramowania oraz pełnowartościowego sprzętu komputerowego i tym efektywniej realizować swoje działania. Ponoszony przez organizację non-profit koszt to opłata manipulacyjna, wynosząca ok. 10% rynkowej ceny produktu.
W Polsce, poprzez prowadzony przez Fundację TechSoup program Technologie.org.pl, udostępniono tylko w 2013 r. najnowsze oprogramowanie Microsoft ponad 470 organizacjom (jego łączna wartość wyniosła prawie 6,2 mln zł).
Jak można dołączyć do tych programów?
Nabór wniosków od chętnych do przystąpienia do wyżej wymienionych programów prowadzony jest na bieżąco. Polega on na wypełnieniu formularzy online, założenia konta w programie i potwierdzenia powiązań kandydata z organizacją niedochodową. Stawiane wymagania mogą się nieco różnić od siebie, w zależności od partnera programu oferującego dany sprzęt lub oprogramowanie.

 
Szczegółowe informacje znaleźć można na stronach:
www.google.pl/intl/pl/grants/
products.office.com/pl-pl/nonprofit/office-365-nonprofit
www.fundacjatechsoup.pl
www.technologie.org.pl

Napisane przez itkom