Przejdź do treści

4 proste zasady skutecznego backupu.

4 proste zasady skutecznego backupu.

Informatycy mówią, że ludzie dzielą się na tych, którzy robią kopie zapasowe i na tych, którzy jeszcze ich nie robią.

Do której grupy Ty należysz?
Jeśli do pierwszej – GRATULUJEMY! Jesteś świadomym użytkownikiem.
Jeśli do drugiej – ten tekst jest dla Ciebie.

Jak postępować, żeby uchronić się przed przykrymi konsekwencjami utraty danych?

1.  Planuj

Sporządzanie kopii zapasowej zacznij od przeanalizowania jakie dane posiadasz:  które z nich są ważne dla Twojej firmy ( lub dla Ciebie ) i jak często się zmieniają.

Po przygotowaniu spisu możesz zaplanować, co będziesz zachowywać.  Czy potrzebna Ci będzie tylko jedna kopia, czy może więcej?  Jak często będziesz wykonywać archiwizację?

To jasne, że najlepiej kopie sporządzać  jak najczęściej, ale nie zawsze jest to możliwe ( i konieczne ). Bazę danych programu magazynowego powinieneś  kopiować co najmniej raz dziennie, natomiast zdjęcia produktów możesz archiwizować znacznie rzadziej, ponieważ łatwo je odzyskać, a poza tym zajmują sporo miejsca na dysku,  więc proces ich kopiowania może być długotrwały.

2 .Przechowuj

Kopie bezpieczeństwa powinny być przechowywane jak najdalej od oryginalnych danych. Zachowywanie kopii danych na tym samym komputerze, na którym są oryginalne dane jest proszeniem się o kłopoty.

Najczęściej wykorzystywanymi metodami tworzenia backupu są:

– kopiowanie na płytę CD/DVD/kasety
– kopiowanie na zewnętrzny dysk USB podłączany do serwera/komputera
– kopiowanie na inne urządzenie w sieci lokalnej np. serwera NAS ( sprzętowy serwer plików NAS )
– kopiowanie danych do chmury.

Pamiętaj,  że nośniki z kopiami zapasowymi zawierają bardzo ważne dane z punktu widzenia firmy, dlatego muszą być tak samo chronione jak oryginały.
Kopie wykonywane na nośnikach wymiennych  często  są przechowywane w sejfach poza siedzibą firmy lub w skrytkach bankowych.

3. Automatyzuj

Człowiek jest najsłabszym ogniwem w procesie wykonywania kopii bezpieczeństwa.

Na początku wydaje Ci się,  że będziesz pamiętać, ale potem w natłoku obowiązków zapominasz lub odkładasz na później. Znasz to?
Dlatego tam, gdzie tylko jest to możliwe wykorzystuj oprogramowanie, które za Ciebie będzie pamiętało i wykona archiwizację danych.

4. Weryfikuj

Zaplanowałeś  i wykonałeś kopie bezpieczeństwa. Czy są  skuteczne?  Przekonasz się, kiedy będziesz musiał z nich skorzystać.

Niestety znamy  przypadki, kiedy odtwarzanie danych z kopii zapasowych nie powiodło się lub odtworzone dane nie były kompletne. Zapytasz dlaczego? Odpowiedź jest prosta – ponieważ nie skopiowano wszystkich komponentów koniecznych do odtworzenia.

Receptą na to jest regularne testowanie procedur odtwarzania danych.

Testy mają jeszcze jedną zaletę:  jeżeli kiedykolwiek będziesz musiał skorzystać z backupu,  odbędzie się to znacznie szybciej i zaoszczędzi Ci sporo stresu.

Warto? Na pewno !!!